Osoba do kontaktu: Klaudia Koziara tel. 055 646 16 26 wew. 124
Zarządzenie nr 12/2022
z dnia 23.02.2022 r.
Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kwidzynie
w sprawie wprowadzenia Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii zarządza się co następuje:
§1
Wprowadza się Procedurę zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kwidzynie stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§2
Pracodawca jest obowiązany do zapoznania z treścią zarządzenia podległych pracowników. Pracownik potwierdza przyjęcie do wiadomości poprzez złożenie oświadczenia załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, które zostaje dołączone do akt osobowych. Wykonanie powierza się pracownikowi zespołu ds. zamówień publicznych i organizacji.
§3
Nadzór nad przestrzeganiem Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kwidzynie sprawuje Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kwidzynie.
§4
Traci moc zarządzenie Kierownika nr 11/2022 z dnia 22.02.2022 r.
Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kwidzynie
Izabela Meller
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Załącznik nr 1 do Zarządzenia 12/2022 z dnia 23.02.2022r.
Kierownika MOPS w Kwidzynie
Procedura zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń
Celem procedury jest:
- stworzenie kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń,
- poprawa społecznego odbioru (postrzegania) działań osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości jako aktywności wątpliwej moralnie (donosicielstwo),
- ochrona osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości,
- ochrona MOPS poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości,
- propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności.
Procedura:
- umożliwia jawne, poufne lub anonimowe dokonywanie zgłoszeń,
- gwarantuje rzetelne, obiektywne i terminowe sprawdzanie zgłoszeń,
- zapewnia ochronę osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych.
§1
Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:
- anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;
- działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, związane zdokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji osoby dokonującej zgłoszenia;
- działania następcze – działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez takie działania, jak dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury;
- informacje na temat naruszeń – dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;
- kontekst związany z pracą – obecne lub przyszłe działania związane z pracą, w ramach których – niezależnie od charakteru tych działań – osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych w przypadku zgłoszenia takich informacji;
- naruszenie – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem;
- osoba dokonująca zgłoszenia – osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą;
- osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana
w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana; - zgłoszenie – przekazanie informacji na temat naruszenia, do którego doszło lub może dojść w organizacji, w której osoba zgłaszająca pracuje lub pracowała, lub w innej organizacji, z którą utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej
§2
- Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszenia są osoby fizyczne, które zgłaszają informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą tj.:
- Pracownicy, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał;
- osoby ubiegające się o zatrudnienie, która uzyskały informację o naruszeniu prawa
w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy; - osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcy realizujący inwestycje dla MOPS;
- osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- stażyści;
- wolontariusze
– zwanymi dalej „zgłaszającymi”.
§3
- Każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe. Zgłaszający podlega ochronie określonej w Procedurze, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Status Sygnalisty uzyskuje każdy zgłaszający, chyba że analiza zgłoszenia, daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze. W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
- Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za zgłoszenie potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnie lub ustnie.
- Jeżeli w toku postepowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio otrzymał status Sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla Sygnalisty.
§4
Naruszeniem prawa, które podlega zgłoszeniu na podstawie Regulaminu jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- zamówień publicznych;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych.
§5
- Z zastrzeżeniem ust. 2 w celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji o podjętych działaniach następczych zgłoszenia wewnętrzne umożliwiają identyfikację zgłaszającego.
- Dopuszcza się przyjmowanie zgłoszeń anonimowych.
§6
Przedmiotem zgłoszenia mogą być, w szczególności:
- naruszenia zasad kodeksu etyki Pracowników MOPS;
- naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej;
- naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych;
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska;
- działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, ;
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych;
- działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych
w punktach 1–6
§7
- Za zapewnienie wdrożenia procedury, w tym zapewnienie zasobów niezbędnych do realizacji zadań wynikających z niniejszej procedury odpowiada Kierownik.
- Za wykonywanie zadań wynikających z procedury odpowiada:
- Kierownik, który aktywnie uczestniczy w realizacji niniejszej procedury, w szczególności poprzez:
- osobiste zaangażowanie w rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, wtym korupcji;
- promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom;
- zapewnienie środków finansowych, organizacyjnych i kadrowych umożliwiających rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom;
- ustalenie i podział kompetencji pomiędzy Pracowników MOPS, w sposób zapewniający efektywność systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
- Zastępca Kierownika sprawuje bezpośredni nadzór nad skutecznością wdrożonego systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- monitorowanie przestrzegania ustalonych zasad postępowania przez podległych Pracowników;
- promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom;
- zgłaszanie naruszeń właściwym
- Pracownik zespołu ds. zamówień publicznych i organizacji, który realizuje dodatkowe zadania zapewniające sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- przyjmowanie zgłoszeń/sygnalizacji;
- prowadzenie rejestru zgłoszeń/sygnalizacji;
- zapewnienie rozpatrzenia każdego zgłoszenia, tj. prowadzenie postępowań wyjaśniających, a także, w uzasadnionych przypadkach, powoływanie zespołów, których skład umożliwi kompleksowe wyjaśnienie sprawy;
- spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osoby dokonującej zgłoszenia, wszczególności udzielenie odpowiedzi;
- zapewnienie poufności osobie dokonującej zgłoszenia;
- zapewnienie bezstronności podczas prowadzonych postępowań;
- prowadzenie kampanii informacyjnych wśród Pracowników MOPS zmierzających
do utrwalenia pozytywnego postrzegania działań w zakresie zgłoszeń/sygnalizacji oraz propagowania postawy obywatelskiej odpowiedzialności; - uzgadnianie wniosków o rozwiązanie umowy o pracę z inicjatywy Pracodawcy – udzielanie informacji o przysługującej ochronie związanej z działaniami
- Koordynatorzy komórek organizacyjnych MOPS współpracują z komórką organizacyjną /stanowiskiem wskazanym w 3 w zakresie:
- monitorowania przestrzegania zasad postępowania przez podległych Pracowników;
- wyjaśniania okoliczności zdarzeń opisanych w zgłoszeniu/sygnalizacji;
- zapewnienia w podległej komórce organizacyjnej warunków sprzyjających wczesnemu wykrywaniu i usuwaniu nieprawidłowości.
- Pracownicy MOPS, w szczególności:
- przestrzegają wartości etycznych i przepisów prawnych przy wykonywaniu powierzonych zadań;
- dokonują analizy ryzyka i informują bezpośredniego przełożonego o potencjalnych ryzykach w realizowanych zadaniach;
- na bieżąco zgłaszają wszelkie zauważone nieprawidłowości;
- udostępniają informacje niezbędne do wyjaśnienia nieprawidłowości;
- w kontaktach wewnętrznych oraz w kontaktach z klientem zewnętrznym prezentują postawę sprzyjającą przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom.
§8
- Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w MOPS, w szczególności:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@mopskwidzyn.pl w zaszyfrowanym Szyfr do pliku należy przekazać Pracownikowi osobiście lub telefonicznie;
- w formie listownej na adres ul. Grudziądzka 6, 82-500 Kwidzyn dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie nieprawidłowości”, „Pracownik zespołu ds. zamówień publicznych i organizacji”– do rąk własnych”;
- osobiście lub telefonicznie do Pracownika wyznaczonego w MOPS (nr tel. 55 646 16 26) Pracownik, do którego osobiście lub telefonicznie zgłoszono nieprawidłowość dokumentuje zgłoszenie w formie karty zgłoszenia.
- Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza;
się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia - poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych
i dane podlegają utajnieniu; - anonimowy, gdy w żaden sposób nie można zidentyfikować osoby dokonującej zgłoszenia.
§9
- Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy (nie dotyczy anonimów);
- datę i miejsce sporządzenia;
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- opis nieprawidłowości oraz ich
- Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
- Karta zgłoszenia nieprawidłowości, została zamieszczona w BIP - MOPS Kwidzyn i stanowi załącznik nr 1 do
§10
- Zgłoszenia, o których mowa w § 4 rejestrowane są w komórce organizacyjnej, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3, zgodnie ze wzorem rejestru określonym w załącznik nr 2 do procedury. Wprzypadku zgłoszenia zawierającego dane osobowe osoby dokonującej zgłoszenia Pracownik w terminie 7 dni wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Administratorem danych zgromadzonych w rejestrze jest Kierownik.
- Pracownik, o którym mowa w ust. 1 dokonuje weryfikacji zgłoszenia, a następnie decyduje odalszych działaniach następczych.
- Działanie następcze prowadzone jest bez zbędnej zwłoki.
- Wyniki przedstawiane są w terminie do 3 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 6 miesięcy, o czym należy poinformować osobę dokonującą zgłoszenia.
§11
- Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i
- Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia Pracowników i osób, których zgłoszenie
§12
W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie, w szczególności, może zostać uznane za:
- zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się organy ścigania;
- bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas oddala się zgłoszenie.
§13
- Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości.
- Osoby, o których mowa w 1 podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
§14
- Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia Pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych Pracowników.
- Zapewniając ochronę, o której mowa w 1 Pracodawca, w szczególności:
- podejmuje działania gwarantujące poszanowanie zasady poufności i anonimowości danych, ochronę tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego, jak i po jego zakończeniu, z zastrzeżeniem § 11;
- doprowadza do ukarania, zgodnie z Regulaminem pracy Pracowników, którym udowodnione zostało podejmowanie jakichkolwiek działań represyjnych i odwetowych względem osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- zobowiązuje wyznaczonego Pracownika do stałego (co najmniej przez okres postępowania wyjaśniającego i przez okres 6 miesięcy po jego zakończeniu) monitorowania sytuacji kadrowej osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia. Monitorowanie obejmuje analizę uzasadnienia wszelkich wniosków przełożonych osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej
w dokonaniu zgłoszenia dotyczących zmiany ich sytuacji prawnej i faktycznej w ramach stosunku pracy (np. rozwiązanie umowy o pracę, zmiana zakresu czynności, przeniesienie do innej komórki organizacyjnej/na inne stanowisko pracy, degradacja stanowiskowa, płacowa, podnoszenie kompetencji, dodatkowe wynagrodzenie przyznawane Pracownikom – dodatki, nagrody, premie, zmiana warunków świadczenia pracy – wynagrodzenie, wymiar etatu, godziny pracy, udzielenie Pracownikowi urlopu wypoczynkowego/ szkoleniowego/ bezpłatnego ). W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia działań zmierzających do pogorszenia sytuacji prawnej lub faktycznej osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia rozpatrujący zgłoszenie zobowiązany jest poinformować osobę wykonującą w MOPS czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Pracodawcy, celem zatrzymania tych działań.
- Działania, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 obejmują przede wszystkim:
- ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych
w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia; - ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z Regulaminem
§15
Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
§16
- Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury określonej w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony.
§17
Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
§18
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego.
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data |